ADHD med debut i ungdomsårene = Problemer med executive funktioner
Executive Funktioner er cognitive funktioner der bruges til at håndtere alle hverdags problemer i form af planlægning og udførelse af opgaver.
ADHD kan vise sig som problemer med alle følgende:
Aktivering:
- Organisering af opgaver, beregne det nødvendige tidsforbrug og få startet på opgaven.
- Udsætter opgaven i en uendelighed selvom opgaven er vigtig.
- Får først opgaven løst, når den er helt akut og påtrængende nødvendig.
Fokus:
- Svært ved at holde fokus og koncentration.
- Sætninger og afsnit skal læses igen og igen for at give mening og kunne huskes.
Anstrengelse:
- Overkommer kun kort tids projekter.
- Kan ikke holde tempoet ved lang tids opgaver.
- Har svært ved opgaver der kræver fortolkning og forklaring.
- Har svært ved at styre vågenhed og søvn.
- Bliver for længe oppe og kan så ikke falde i søvn.
- Kan dernæst ikke komme op om morgenen.
Følelser:
- Svært ved at klare frustrationer og modulere følelser.
- Følelser kan tage over som en virus overtager en computer og personen kan ikke tænke på andet end den voldsomme følelse.
Hukommelse:
- Er god til at huske ting der er sket for længe siden, men har svært ved at huske nyligt lært stof.
- Har svært ved at hente den nødvendige information ud af hukommelsen, når det er nødvendigt.
Handling:
- Har svært ved at afstemme handlinger efter nødvendighed.
- Reagerer for meget eller for hurtigt eller for lidt eller for langsomt.
- Kan springe for hurtigt til en konklusion.
- Kan have svært ved at afstemme hastighed i forhold til andre menneskers hastighed.
- Kan komme til at overse om andre mennesker er forvirrede, sårede eller stødte eller irriterede og kan ikke afstemme deres eget tempo og handlinger herefter.